Ajda Sibinčič je izkušena strokovnjakinja za HR, predavateljica in direktorica podjetja FirstClass, d. o. o., vodilnega podjetja za iskanje in selekcijo vodstvenih in strokovnih profilov ter HR-svetovanje. V podjetju FirstClass s svojo ekipo podpira organizacije pri doseganju ciljev z učinkovito selekcijo in razvojem zaposlenih ter preoblikovanjem kulture organizacije, z uporabo naprednih tehnologij pa izboljšujejo selekcijske procese. S svojim znanjem organizacijam pomaga graditi uspešne ekipe po Evropi. Je tudi soustanoviteljica neprofitnega poslovnoizobraževalnega programa BusinessClass za mlade talente ter soustanoviteljica podjetja Fush.ai, ki razvija napredno aplikacijo za občasna dela v Indoneziji.
Ste izkušena strokovnjakinja za HR, ukvarjate se z iskanjem in selekcijo vodstvenih in zahtevnih strokovnih profilov tako v Sloveniji kot širši Evropi. Kakšna je bila vaša dozdajšnja karierna pot, ki vas je pripeljala do vodilnega managerskega položaja?
Odkar pomnim, me je zanimal poslovni svet, že v srednji šoli sem opravljala počitniška dela v različnih podjetjih, kot so Tomos, Gorenje in Esotech. Med študijem so bila predavanja neobvezna, kar mi je omogočilo, da sem skozi celoten četrti letnik delala kot finančni analitik v Taxgroupu. Tam je bil moj mentor Blaž Kmetec, priznani finančnik, ki me je navdušil, da sem se še isto leto vpisala na magisterij iz financ, saj je bila to zadnja priložnost za pridobitev znanstvenega magisterija.
Tako sem tisto poletje izkoristila za intenzivno pisanje diplome, že jeseni pa sem se vpisala na International Master of Business, kjer se je potrdila moja vizija, da želim delati v managementu. Po zaključku sem se zaposlila v poslovnem združenju YES, kjer sem imela priložnost sodelovati s številnimi uspešnimi podjetniki in ugotovila, da mi je podjetniška pot bližje.
Izkušnje ste nabirali tudi na področju korporativnega komuniciranja, kajne?
Moja prva redna zaposlitev je bila na Ekonomski fakulteti Univerze v Ljubljani, kjer sem najprej delovala v korporativnem komuniciranju, nato pa sem postala del ekipe, ki je vzpostavljala nov Center poslovne odličnosti Ekonomske fakultete (CPOEF) ter vzpostavila Alumni klub Ekonomske fakultete. To je bilo izjemno zanimivo obdobje, vendar me je še vedno vleklo na svojo lastno poslovno pot. Izjemno sem hvaležna takratni direktorici CPOEF Moniki Lapanja, da mi je omogočila nadaljnje sodelovanje z njimi, kar mi je pomagalo zmanjšati tveganje pri zagonu svojega podjetja, ki se je sprva ukvarjalo z razvojem blagovnih znamk, sponzorstvi in organizacijo dogodkov.
Kako pa je potem prišlo do ustanovitve podjetja za iskanje in selekcijo vodstvenih in strokovnih profilov FirstClass?
Ko sem se takrat (in še danes) pogovarjala z gospodarstveniki, so se vsi po vrsti pritoževali, da mladi, ko pridejo v prve službe, nimajo dovolj uporabnih veščin in potrebujejo veliko časa za integracijo v podjetje. Kot odgovor na to težavo sva s Tilom Lajovicem, soustanoviteljem podjetja FirstClass, ustanovila zaposlitveno-izobraževalni program BusinessClass, ki s pomočjo 40 predavateljev in izkušenih managerjev opolnomoči mlade talente, da veliko hitreje postanejo ključni kadri v podjetju.
Kmalu pa smo ugotovili, da podjetja še bolj kot mlade talente potrebujejo že usposobljene strokovnjake in vodje. Iz tega spoznanja se je razvila naša danes primarna dejavnost, in sicer iskanje in selekcija vodstvenega ter strokovnega kadra na najvišji ravni. Danes podjetjem pomagamo najti najboljše talente, ki občutno pripomorejo k njihovemu uspehu, BusinessClass pa je naš neprofitni projekt in kmalu bomo začeli izvedbo že šeste generacije.
Kako bi se sami okarakterizirali in kaj vas motivira?
Rekla bi, da sem ciljno usmerjena in vedno pripravljena na nove podjetniške izzive. Moja največja motivacija je spremljati rast in uspeh posameznikov ter ekip, ki jih podpiramo, ter seveda tudi naših podjetij. Navdihuje me družina, saj mi daje potrebno energijo in ravnovesje za uspešno delo, hkrati pa si želim za podjetništvo navdihniti tudi hčerki.
V čem je skrivnost vašega uspeha? Kaj delate prav v kariernem življenju?
Mislim, da je skrivnost v nenehnem učenju, prilagajanju spremembam in raziskovanju novih možnosti. Prizadevam si za transparentno komunikacijo ter postavljam visoke standarde zase in za svoje ekipe. Zelo pomembno mi je tudi ohranjati dobre odnose s strankami in kandidati, saj verjamem, da je zaupanje temelj uspešnega poslovnega svetovanja. Hkrati pa sem zelo trmasta, prepričana sem, da je vse mogoče, in zelo redko odneham.
Prilagajanje spremembam je aktualna stalnica v trenutnem poslovnem svetu. Katere veščine mora še obvladati sodobni menedžer?
Drži, trenutni poslovni svet je zelo dinamičen. Dober vodja mora biti svoj slog vodenja sposoben hitro prilagajati različnim gospodarskim razmeram in tipom zaposlenih. Razumeti mora potrebe in čustva zaposlenih ter se ustrezno odzvati. Vodje, ki imajo razvite veščine čustvene inteligence, imajo v svojih ekipah večjo zavzetost in manj konfliktov. Znajo ustvariti okolje visoke psihološke varnosti in zaupanja, kjer zaposleni odprto komunicirajo mnenja in ideje. To je zlasti pomembno za generacijo Z, ki ravno vstopa na trg delovne sile in vodjem povzroča kar nekaj sivih las. S spodbujanjem njihove inovativnosti in učenja lahko dobri vodje ustvarijo okolje, v katerem se mladi talenti počutijo motivirani in angažirani.
Zelo pomembno je tudi, da vodje znajo postavljati jasne cilje in strategije ter meriti uspešnost svojih ekip. Usklajevanje individualnih ciljev z vizijo podjetja je glavno za dosego dolgoročnih rezultatov.
Govorili ste o tem, kako v slogu selektorjev športnih ekip izbrati najboljše kadre za svoje podjetje. Kajti prav zaradi neustreznega in premalo pozornega ukvarjanja z iskanjem in umeščanjem ključnih kadrov se mnogo podjetij pozneje v svojih procesih spopada z neprijetnimi posledicami pri delovanju in doseganju svojih ciljev.
Tako je, pri izbiri najboljših kadrov za podjetje je najpomembneje, da se procesa lotevamo z enako resnostjo in strategijo, kot bi jo uporabili selektorji svetovnih športnih ekip. Vsak posameznik, ki ga zaposlujemo, ima pomembno vlogo v celotni ekipi, in prav zato sta temeljita izbira ter pravilno umeščanje ključnih kadrov nujna.
Zavedati se je treba, da neustrezno in površno ukvarjanje z zaposlovanjem lahko vodi do resnih posledic! Napačne izbire pogosto pomenijo zmanjšano produktivnost, slabo timsko dinamiko in, kar je še huje, neuspeh pri doseganju poslovnih ciljev. Velikokrat takšni zaposleni tudi ostanejo v podjetju na neprimernih delovnih mestih, so nezavzeti in ne prinašajo rezultatov, kar dodatno obremenjuje preostale člane ekipe. Podjetja, ki ne posvetijo dovolj pozornosti procesu iskanja in selekcije, se lahko pozneje spopadajo z visokimi stroški zaradi vnovičnih zaposlovanj, usposabljanja in poskusnega dela.
Dobro zasnovan proces selekcije, ki v grobem vključuje natančno analizo potreb, vedenjske in tehnične intervjuje, osebnostna profiliranja in praktične preizkuse, zmanjša to tveganje in zagotovi, da izberemo talente, ki bodo ustvarjali dodano vrednost. S pravimi ljudmi na pravih položajih gradimo temelje, ki omogočajo dolgoročni uspeh, saj so zavzete ekipe tiste, ki dosegajo izjemne rezultate, bodisi na športnem igrišču bodisi v poslovnem svetu.
Kakšno pa je trenutno stanje zaposlovanja v Sloveniji in kaj svetujete podjetjem, kakšne kadre naj zaposlujejo?
Trg dela v Sloveniji ostaja dinamičen, brezposelnost je še vedno na zelo nizki ravni in povpraševanje po delovni sili je veliko, čeprav so se po obdobju intenzivnega povpraševanja po visoko izobraženih kadrih razmere nekoliko umirile. Nekatera podjetja res odpuščajo, a trg presežne kadre za zdaj hitro absorbira. Pritisk na plače pri visoko izobraženih strokovnjakih ni več tako močan kot med pandemijo, vendar pa imajo dobri kadri še vedno možnost izbire in ne bodo menjali za vsako ceno.
Pri zaposlovanju je glavno, da izbiramo sodelavce, ki imajo miselnost rasti, takšni zaposleni so odprti za nenehno učenje, proaktivni, prilagodljivi in znajo poiskati pomoč, ko jo potrebujejo. Zame so prav tako pomembne visoko razvita stopnja odgovornosti in integritete, proaktivnost in sposobnost učinkovitega sodelovanja v timih. Takšni zaposleni ustvarjajo pozitivna delovna okolja in uspešne organizacije.
Po epidemiji covida-19 so se najpogostejši razlogi, da zaposleni zapustijo podjetje, precej spremenili. Povejte nam, kateri so ti razlogi, kaj to pomeni za podjetja in kako se temu trendu zoperstaviti.
Res je, po pandemiji se je zvestoba zaposlenih občutno zmanjšala, kar se kaže v rekordni stopnji fluktuacije na svetovni ravni. Letna fluktuacija je v nekaterih sektorjih, kot so IT, finance in storitvene dejavnosti, po pandemiji presegla 20 odstotkov, medtem ko je pred pandemijo v povprečju znašala okoli 12 do 15 odstotkov. Glavni razlogi za odhode so danes pomanjkanje fleksibilnosti, občutek nepodprtosti ter iskanje boljšega ravnovesja med delom in zasebnim življenjem.
Za zadržanje zaposlenih je zelo pomembno, da imajo podjetja na vodilnih položajih prave ljudi. Ljudje namreč ne zapuščajo organizacij, temveč zapuščajo slabe vodje. Pravi vodje znajo navdihovati z jasno vizijo in podpirati zaposlene ter ustvarjati okolje, kjer se počutijo cenjene in samoaktualizirane. Zelo je pomembno tudi, da zaposlenim omogočijo fleksibilne oblike dela, da aktivno poslušajo njihove potrebe ter vlagajo v programe, ki spodbujajo njihovo dobro počutje in razvoj. Dobra podjetja, ki imajo zavzete zaposlene, redno korigirajo plače glede na trg, vedo, kdo so njihovi ključni kadri, in imajo zanje jasne razvojne načrte.
Presenetili ste me tudi z izjavo, da priporočate, da se zaposlovalci glede plače s kandidatom za zaposlitev pomenijo že med prvim pogovorom …
Iz izkušenj opažam, da se plače za podobna delovna mesta v Sloveniji lahko zelo razlikujejo, zato je smiselno že na začetku preveriti pričakovanja o plačilu, da se ne izgublja čas in ustvarjajo lažna pričakovanja. Tudi naročnika vedno povprašamo o okvirnem proračunu za pozicijo, saj se veliko organizacij težko odmakne od internih sistemizacij in določenih okvirov. Verjamem, da je odkrit pogovor o pričakovanjih glede plače že na začetku procesa ključen, saj prihrani čas obema stranema in postavlja temelje za transparenten odnos. Tako lahko kandidati in podjetje uskladijo pričakovanja, kar vodi v boljše in stabilnejše delovne odnose.
Kako pa umetna inteligenca (UI) spreminja HR in management? Oziroma kako UI-tehnologija vpliva na trg dela in procese zaposlovanja?
Naj z vami delim misel nobelovca Paula Krugmana iz leta 1995, ko je izjavil, da internet ne bo veliko spremenil poslovanja in da se bo njegov razvoj kmalu ustavil. Danes, skoraj 30 let pozneje, si življenja brez interneta ne moremo predstavljati, kar nas opominja, kako težko je napovedati vpliv tehnoloških revolucij, ko se te dogajajo. Danes po mojem mnenju stojimo na pragu podobne prelomnice – svetovne milijarde se usmerjajo v razvoj generativne umetne inteligence, pri čemer McKinsey napoveduje, da bo kar polovica dela avtomatiziranega v prihodnjih treh desetletjih. Prav v tem vidim priložnost tudi za našo panogo, kjer kljub osredotočenosti na delo z ljudmi lahko izkoristimo tehnologijo za učinkovitejše in do zaposlenih prijazne delovne procese.
V našem podjetju umetno inteligenco uporabljamo predvsem pri administrativnih nalogah, raziskovanju in urejanju podatkov, kar nam omogoča večjo učinkovitost in natančnost. Kljub temu pa ostajata kritična presoja in končno odločanje vedno v rokah naših senior svetovalcev, ki s svojim strokovnim znanjem in izkušnjami poskrbijo, da se tehnologija uporablja kot podporno orodje, medtem ko ključne odločitve temeljijo na človeškem razmisleku in razumevanju.
Umetna inteligenca nam bo tako omogočila, da bomo imeli več časa za tiste lastnosti, ki jih imamo le ljudje: za empatijo, skrb za sočloveka in ne nazadnje za kritično razmišljanje.
Koliko ur pa traja vaš delovnik in kako praviloma začnete dan?
Moj urnik je zelo fleksibilen, saj vključuje veliko dela s strankami, sestankov in poslovnih dogodkov, kar poskrbi za pestre in dinamične dneve. Najraje pa delam zvečer, ko je vse mirno in telefon ne zvoni vsakih nekaj minut. Jutra so pri nas z letošnjim letom veliko lažja, saj sta obe hčerki že v šoli in se sami uredita, kar nam omogoča bolj umirjen začetek dneva. Imamo srečo, da imamo super šolo, ki jim tudi v popoldanskem času omogoča veliko aktivnosti. Z možem imava še skupno podjetje Fush.ai, zato pogosto tudi popoldneve preživiva v pogovorih o poslu – pri nas so službene in družinske teme pogosto prepletene, saj oba uživava v podjetništvu.
Za ženske na vodilnih položajih se zmeraj postavlja vprašanje, kako jim uspe uskladiti službo in zasebno življenje. Kakšen je v zvezi s tem vaš recept?
Zame sta najpomembnejša dobra organizacija in vzpostavljeno podporno okolje. Tako storitve dostave uporabljamo tako rekoč za vse, kar se da; na primer tedensko prejemamo bio zelenjavo in mlečne izdelke, da ne zgubljamo časa v trgovini. Že od nekdaj je moja filozofija, da najemam storitve, kjer je moj oportunitetni strošek višji od urne postavke. Zavestno tudi nimam avtomobila, vozim se s kolesom in taksiji, kar mi omogoča, da prihranim dragocene minute.
Tu kaže poudariti, da je moj mož resnično moja največja opora in partner – zelo sva usklajena in si med seboj vedno pomagava, poleg tega je tudi zelo aktiven oče, ki se z veseljem vključuje v vse vidike družinskega življenja. Zelo pomembna je tudi podpora babic in dedkov, ki nama veliko pomagajo – za oboje sem izjemno hvaležna.
Kako pa se spopadate s stresom, ki je v natrpanih urnikih verjetno največji sovražnik novodobnih managerjev?
Po naravi sem deloholik, zato moram zavestno delati za to, da si ne naložim preveč. Pri tem mi zelo pomaga moja odlična coachinja Nina Gregorič Ožura, ki me podpira, da se povežem sama s sabo in jasno postavim prioritete. Izmenično tudi obiskujem masaže in akupunkturo, kar mi pomaga pri sprostitvi in uravnoteženju življenjskega tempa.
Se dejavno ukvarjate tudi s kakšnim športom?
Tudi v športu imam rada raznovrstnost, tako da kombiniram odbojko in treninge z osebnim trenerjem. Ko mi čas dopušča, igram tenis, ki se ga učim zadnjih nekaj let in mi zelo ustreza. Poleti wakeboardamo na Krku, kar počne skoraj vsa družina, prihodnje poletje bomo uvedli še mlajšo hčerko, ki za zdaj še ni pokazala zanimanja.
Včasih, ko se peljem na sestanke, dam v avtu glasbo zelo na glas, kar me napolni z energijo in mi izboljša razpoloženje. To je tudi edini čas, ko lahko pojem na glas, saj takrat nihče ne trpi zaradi očitnega pomanjkanja posluha (smeh).
Glede na povedano je očitno, da ste zelo disciplinirani. A vendar – kaj si privoščite za dušo, s čim občasno grešite?
Med tednom spim premalo, zato ob vikendih, če je le možno, rada dalj časa spim in si tako napolnim baterije. Potovanja ali skok čez mejo k našim sosedom je tisto, kar mi daje dodatno energijo in me sprosti. Na primer Dubaj me navdihuje in vsakič, ko se vrnem, občudujem, kako hitro napredujejo. Njihova vizija prehoda iz neznanega mesta sredi puščave v svetovno središče je zame dokaz, da so lahko velike ideje uresničene, kar me spodbuja, da tudi sama razmišljam širše in postavljam višje cilje. Poleg tega uživam v druženju in vsako leto se še posebej veselim »after partyja«, ki sledi managerskemu koncertu, kjer se s kolegi sprostimo in uživamo v prijetnem ozračju ob dobri glasbi.
Če se ustaviva še pri glasbi – morda igrate kakšen instrument?
Ko sem bila otrok, sem pet let igrala klavir, a me ni preveč veselilo, saj so moji talenti žal drugje. Zato še toliko bolj občudujem vse izvajalce na managerskem koncertu, ki so pravi mojstri svojih instrumentov. Njihova spretnost in strast do glasbe me vedno navdušita.
Imate kakšen ritual, povezan z glasbo?
Včasih, ko se peljem na sestanke, dam v avtu glasbo zelo na glas, kar me napolni z energijo in mi izboljša razpoloženje. To je tudi edini čas, ko lahko pojem na glas, saj takrat nihče ne trpi zaradi očitnega pomanjkanja posluha (smeh).
Kaj bi svetovali mladim menedžerjem, ki so v procesu ustvarjanja kariere?
Naj gradijo pozitivne in pristne odnose tako v podjetju kot tudi zunaj tega. Profesionalnost in poslovna integriteta sta izjemno pomembni pri rasti in napredovanju v karieri. Pomembno je, da se ne bojijo izraziti svojih zamisli in predlogov, saj so prav sveže perspektive tiste, ki lahko prinesejo inovacije in tudi karierno napredovanje. Poleg tega je nenehno učenje nujno, sploh v časih, ko tehnologije tako hitro napredujejo.
Poudarila bi še, naj vztrajajo pri svojih ciljih, tudi ko se pojavijo izzivi, saj je prav ta vzdržljivost ključ do uspeha. Če začutite, da ste v nekem podjetju dosegli svoj maksimum, pa se seveda povežite z dobrim headhunterjem.
Kakšno je vaše življenjsko vodilo?
Vsak dan se trudim biti boljša različica sebe, hkrati pa želim s svojim delom in odnosom pripomoči k pozitivnim spremembam v svetu.